You are currently viewing Costum autentic vs costum contrafăcut

Costum autentic vs costum contrafăcut

Sunt convinsă că mulți dintre noi ne-am întrebat la un moment dat cum putem deosebi un costum românesc autentic de unul contrafăcut, denaturat, fals. Așadar, m-am gândit că ar fi o idee bună explorăm acest concept de „costum autentic” într-un material dedicat, chiar dacă am scris deja unul pe tema realizării efective a unei cămăși românești autentice.

Ce înseamnă de fapt, „autentic”, în acest context?

În primul rând, am căutat în dicționar să văd definiția lui:

AUTÉNTIC, -Ă adj. a cărui autoritate sau realitate nu poate fi pusă la îndoială; recunoscut ca propriu unui autor, unei epoci; real, veridic; original; necontrafăcut. ◊ (despre acte) întocmit cu toate formele legale. (< fr. authentique, lat. authenticus)

Dintre toate sensurile menționate mai sus, cred că cel mai relevant contextului nostru este aceasta: recunoscut ca propriu unui autor, unei epoci . În mod evident, orice piesă de port are un autor (sau poate chiar mai mulți), fie că îl/îi cunoaștem sau nu. Respectiva persoană a creat la rândul ei într-un anumit context, a ținut seama de ceea ce comunitatea din care făcea parte considera valoros, frumos, util și a creat cu aceste valori în minte. Exagerând un pic, putem spune că respetiva comunitate, care face parte dintr-o anumită zonă etnografică a țării, este cumva „autorul moral” al acelei piese prin caracteristicile pe care i le-a imprimat.

Mai mult decât atât, respectiva creație a fost realizată într-un anumit moment istoric. Acest moment a determinat și influențat decizii legate de materialele folosite (în funcție de disponibilitatea lor), de tehnicile adoptate (un anumit croi era la modă sau un anumit punct de cusătură).

Caracteristicile imprimate costumului de epoca în care a fost realizat

Ce ne face să spunem că o anumită piesă dintr-un ansamlu sau întreg ansamblul prin cumulul pieselor componente, aparține unei anumite epoci? Răspunsul e simplu: tehnicile folosite la realizarea lui și viziunea estetică.

Dacă ar fi să detaliem, la capitolul tehnică, aș enumera următoarele aspecte: croi, materiale folosite și tehnici de decorare. Cât despre viziunea estetică, ea cuprinde tot ce ține de compoziție ornamentală, motive, cromatică dar nu se oprește aici. Fiecare piesă are un ceva anume care o diferențiază de restul pieselor din categoria și zona ei de proveniență. Mă refer aici la acel „je ne sais quoi” care ne face să tresărim de bucurie, care ne atrage să o mai privim încă o dată cu atenție sporită. Acest „ceva” este de cele mai multe ori cumulul tuturor factorilor expuși mai sus, dar și felul în care autorul piesei a înțeles să balanseze totul.

Autentic vs contrafăcut

Dacă tot am stabilit ce este „autentic”, cred că este momentul să ne gândim și la noțiunea de „contrafăcut”. Ce înțelegem prin „contrafăcut” în acest context?

Cred că cel mai simplu este să luam fiecare din elementele menționate mai sus ca fiind caracteristice unui costum autentic și să le analizăm în sens contrar. Așadar, în cadrul unui constum contrafăcut, piesele componente nu respectă croiul (inclusiv dimensiunile), materialele, tehnicile de decorare, compoziția ornamentală, motivele sau cromatica speficică zonei și epocii căreia îi aparțin.

Nu ar fi minunat dacă am folosi mai degrabă termenul de „costum specific unei zone etnografice și unei epoci” și mai puțin termenul de „costum autentic”? Găsesc că prima variantă este mai precisă și nu crează atât de multe confuzii. Acesta este unul dintre motivele pentru care am ales să sciu un articol despre importanța zonelor etnografice și specificul lor. Continuu să cred că este foarte important să le dăm atenția cuvenită. Doar așa vom înțelege ce este cu adevărat un „costum autentic”, dacă vreți.

Cu toate acestea, sunt conștientă că lumea va folosi cea de-a doua variantă în continuare atunci când vor vorbi despre ceea ce consideră că ar fi produsul original, necontrafăcut.

În loc de încheiere, vă las cu o întrebare: dacă toate piesele componente ale unui costum sunt autentice în sensul exprimat mai sus, dar aparțin unor zone etnografice diferite, mai putem considera acel costum ca fiind autentic sau nu?

Îmi puteți scrie părerea voastră într-un comentariu mai jos, îmi puteți da un mai la contact@carulcuzestre.ro sau de ce nu, folosiți formularul de pe site. Aștept cu mult interes răspunsurile voastre!

This Post Has 2 Comments

  1. cecilia

    bine punctat!

Leave a Reply